Przejdź do treści

𝗭𝗮𝗯𝗲𝘇𝗽𝗶𝗲𝗰𝘇 𝘀𝘄𝗼𝗷𝗲 𝗮𝘂𝘁𝗼 𝗻𝗮 𝗽𝗿𝗼𝗺𝗶𝗲 𝗽𝗼𝗱𝗰𝘇𝗮𝘀 𝘀𝘇𝘁𝗼𝗿𝗺𝘂

W okresie jesienno-zimowym szczególna uwaga powinna być poświęcona odpowiedniemu mocowaniu oraz zabezpieczeniu ładunku, aby zminimalizować ryzyko związane z niekorzystnymi i zmiennymi warunkami atmosferycznymi podczas przeprawy promowej.

W szczególności na trasach do Anglii:

  • Ijmuiden (Amsterdam) – Newcastle
  • Rotterdam – Hull
  • Hoek – Killingholme
  • Rotterdam – Immingham
  • Rotterdam – Killingholme

Wytyczne dotyczące mocowania ładunku na naczepach:

– priorytetową kwestią jest konieczność upewnienia się, że przewożony towar jest odpowiednio rozmieszczony oraz zabezpieczony za pomocą naciągów.

W celu zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa ładunku i mocowania, do podwozia naczep powinny być przytwierdzone dedykowane uchwyty (potocznie zwane „uszami”, „lashing rings”).

Liczba punktów mocowania wymaganych podczas transportu promowego zależy od masy oraz rozmiaru pojazdu.

Wszystkie jednostki, których dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 tony, są zobowiązane do posiadania odpowiedniej liczby punktów mocowania po obu stronach naczepy.

Zgodnie z wytycznymi przedstawionymi w regulacjach IMO, każdy bok naczepy musi być wyposażony w minimum 2 a maksimum 6 punktów mocowania, określonych precyzyjnie na podstawie dopuszczalnej masy całkowitej (GVM) pojazdu.

Dla pojazdów o masie od 3,5 do 20 ton wymagane są 2 punkty mocowania na każdej ze stron naczepy, co łącznie daje 4 punkty.

Dla jednostek o masie powyżej 20 ton, ale poniżej 30 ton, potrzebne są 3 punkty mocowania na każdej stronie naczepy, co daje w sumie 6.

Natomiast dla ciężarówek o masie przekraczającej 30 ton, lecz nieprzekraczającej 40 ton, niezbędne jest 8 punktów mocowania – po 4 na każdej stronie.

Więcej informacji:

Code of Safe Practice for Cargo Stowage and Securing (CSS Code)